מהו תקן הסולר לתחבורה בישראל?

 
הכירו את הסולר

לסולר יש שימוש רב במגוון תחומים כמו תעשייה, תחבורה והסקה. הסולר הוא חומר בעירה שמשולב בעיקר במנועי דיזל, והוא נוצר מזיקוק נפט. בישראל יש שימוש נרחב בסולר כדי לבצע הסקה ביתית והסקה לתעשייה, כולל שימוש בתחבורה בעיקר כלים גדולים כמו משאיות או כלים צבאיים אחרים. יש הבדל בין סוגי הסולר בכמות הגופרית, כך שכל סולר לשימוש מסוים מותאם אליו. גם בנוגע לכלי תחבורה יש התאמה למוצר בגלל נקודות קפיאה שונות, מספר הצטאן שונה ועוד.

 

עקב זיהום רב ישנו תקן ישראלי

סולר הוא אחד החומרים המשמעותיים ביותר להסקה וחימום. עם זאת, שריפה של סולר יוצרת זיהום אוויר רב מה שגרם למשרד לאיכות הסביבה להגביל את אספקת הסולר לתחבורה ויצירת תקן עבורו. על פי אותן תקנות, הסולר שמשמש לתחבורה חייב להיות בעל תכולת גופרית מינימלית וכל משווקי הסולר העשיר בגופרית למיניהם בעצם עוברים על החוק. הסוג המומלץ של הסולר נקרא "סולר 50" והוא זה שמתאים למנועי דיזל וגם להסקה לצורך חימום, בו תכולת הגופרית היא כעשרה מיליגרם לקילו.

סולר לתחבורה

מה לגבי מהילת סולר?

לתוך הסולר המוכר ניתן להוסיף מים ותוספים שונים כדי למהול אותו וכך הנפח שלו גדל. מה שנוצר נקרא תחליב סולר, ועם תחליב סולר לא כל מנוע דיזל יכול לפעול, נוסף לעובדה שסוג זה של תערובת מזהמת את הסביבה. התקן קובע שאסור בשום פנים ואופן למכור או לשווק סולר לכלי רכב שהוא תחליב סולר, לא בתחנות דלק, לא במרכזי חלוקה ואף לא במקרי חירום, אלא אם התקבל היתר מיוחד מהרשויות המתאימות.

צה"ל זוכה להיתרים מיוחדים

חשוב לציין שההוראות לגבי השימוש בסולר או בתחליב סולר אינן חלות על צבא הגנה לישראל. את הסולר שמספקים לרכבים הצבאיים מנהל צה"ל לבדו לפי סוג הסולר הנדרש אם כי בתחנות דלק אזרחיות בהן משתמש צה"ל עדיין יש איסור למכור תחליבי סולר או סולר שרמות הגופרית בו לא עומדות בתקן. חשוב מאוד לדעת שבכל מקרה האחריות היא גם על נהג הרכב, כך שאם נתפס רכב שעושה שימוש בסולר לא תקין, זו עבירה גם מצד הנהג, ולכן חשוב לדעת מול איזה ספק עובדים ומהי רמת אמינותו.